Montessori jako revoluce učení 20. století

Jak vznikl boom montessori směru a jak změnil celý svět

 

Metoda Montessori

Zakladatelkou nového směru učení byla už v roce 1907 Maria Montessori. Tato italská pedagožka a vědkyně byla velmi silnou a vzdělanou ženou. Věděli jste, že byla 1. promovanou lékařkou medicíny v Itálii? Jako asistentka na Univerzitní psychiatrické klinice v Římě se později specializovala na dětské nervové nemoci. Tam to ale teprve všechno začalo. Maria následně několik let vedla školu pro vzdělávání lékařských pedagogů, lékařskou praxi a katedru antropologie na univerzitě v Římě. To všechno stihla během 11 let své lékařské a pedagogické kariéry, aby všechny své poznatky dále rozvíjela ve své 1. „Montessori škole“, kterou otevřela v roce 1907. Dům dětí pro 50 sociálně slabých dětí ve věku od 3 do 6 let. Zařízení i vzdělávací pomůcky byly strohé a spíše odpovídaly vybavení pro děti mentálně postižené, se kterými měla Montessori velké zkušenosti. Maria se jako první pedagožka vůbec začala zabývat rozvojem zajetých a vývojem nových učebních pomůcek k nácviku čtení, psaní a počítání. Jednoduché smyslové materiály měly přirozeně podněcovat u dětí chuť k učení a vědění. A tak tomu i bylo. A jak sama tvrdila, mnohdy pro ní samotnou byly reakce dětí překvapením a tím byla motivována k dalším vědeckým výzkumům v praxi. Montessori pomůcky se tak staly velkým a hlavním vzorem pro vznik moderních vzdělávacích hraček. Dnes už nutně nemusí být jen z přírodních materiálů - počátkem 20. století zkrátka moc jiné varianty nebyly. Můžete si být ale jistí, že většina z nich vychází právě z montessori metodologie a to za použití kvalitního bezpečného složení - ekologického dřeva nebo ekologického plastu.

 

24_MONTESSORI

Montessori - Revoluční žena!

Maria v roce 1908 opustila všechna svá prestižní místa, aby se mohla naplno věnovat svým výzkumům, které mohla studovat v přímé praxi své školy. Její 1. kniha Metoda Montessori byla přeložena do angličtiny. Kniha Metoda vědecké pedagogiky užitá ve výchově v dětských domovech byla přeložena do více než 20 jazyků. Nikdy se nepřestala vzdělávat. Vystudovala medicínu, psychologii a filozofii a aktivně se zabývala pedagogikou, antropologií a a biologií. Cestovala, přednášela, popularizovala. Po celém světě se začaly otevírat školy montessoriovského typu. Její činnost oceňoval i Sigmund Freud. Bohužel 20. století bylo období složité a její alternativní metody byly příliš na očích.

Montessori a fašismus

Už 1. světová válka byla plná hrůz a Maria se po jejím konci o to více upnula zpět k dětem, protože právě děti jsou naší budoucností a budou ovlivňovat další vývoj světa.

Montessori vzdělávání se vymykalo zažitým tradičním vzdělávacím programům, které byly často založené na autoritativním přístupu. A jak už to tak bývá, každá revoluční novinka bojuje o své místo mezi příznivci a odpůrci. V době nastupující 2. světové války je boj o dost těžší. Zpočátku měly školy politickou podporu Benita Mussoliniho. Stát investoval do továren na výrobu pomůcek a vzdělávání učitelů. Ve chvíli, kdy však začal tlak na to, aby se všichni pedagogové upsali k fašismu a vedly své další vzdělávání k fašistické ideologii, Maria odmítá a musí opustit rodnou Itálii. Domů už se nikdy nevrátí. V Itálii se do měsíce zavírají všechny její školy a v Rakousku a Německu se pálí její knihy.

Montessori principy a myšlenky

V Montessori pedagogice jde především o to, že se děti rozvíjejí samy a to zejména díky prostředí, které je obklopuje. Proto patří tvořivost neboli kreativita k jednomu z klíčových pojmů tohoto konceptu. Dítě si samo vybírá, co bude dělat. Učí se tak vědět, co chce a samo rozhoduje o tom, jak se bude utvářet jeho já. Předměty odpovídající věku a danému vývoji dítěte, tak umožní se plně soustředit a díky tomu se v dané chvíli dítě může nejvíce rozvíjet.

Jak tvrdila samotná Maria Montessori: „Dítě potřebuje prostor pro svou činnost a podnikavost, potřebuje dostat příležitost, aby mohlo překonávat obtíže a získat nové zkušenosti. Právě to mu přináší uspokojení a je pro něj pobídkou při hledání vlastní cesty.“


Hlavními pilíři montessoriovské vědy jsou tyto:

  • Dítě je tvůrcem sebe samého

  • Pomoz mi, abych to dokázal sám

  • Ruka je nástrojem ducha. Ruka je základem pro pochopení věcí, jevů, rozvoj myšlení a řeči

  • Respektování senzitivních (citlivých) období

  • Svobodná volba práce

  • Připravené prostředí

  • Polarizace pozornosti

  • Celostní učení

 

Jak nám může pomoci ve výchově a přístupu k našim dětem?

Zkusme myslet jinak a nepřemýšlet o tom, co všechno bychom děti měli naučit a připravit je na svět, ale snažme se přijít na to, co děti pro svůj život na světe potřebují.

Nechte děti vnímat svět všemi smysly a nechte je radovat se z objevování.

Nejste-li si jisti, jak na to - dnes už existuje řada montessori kurzů, které by Vám v tomto mohli pomoci.

 

Zajímají Vás hračky inspirované montessori metodologií? Podívejte se na náš výběr: Inspirováno montessori

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení